Cum stabilești prețul de vânzare pentru un tricou?

Silviu Proiecte

Plănuiești să demarezi o mică afacere prin care să vinzi tricouri imprimate cu designul tău? Dacă ai ajuns pe blogul nostru însemnă că ai trecut deja de etapele, esențiale dealtfel, în care ai stabilit desingul pe care vrei să îl vinzi și în care (ne-)ai îdentificat un furnizor de încredere care să livreze calitate clienților tăi finali. Un alt lucru la care trebuie să te gândești este prețul cu care îți vei vinde produsele.

Îți venim în ajutor cu câteva tips&tricks culese din postura noastră de furnizor de producție pentru oameni inspirați care vând tricouri.

1. Valoarea versus preț

”Valoarea” unui produs e reprezentată de beneficiile pe care le primește clientul tău pentru prețul plătit. Când vine vorba de haine, prețul în sine nu este principalul criteriu în funcție de care clientul face alegerea (nu prea pornește nimeni la cumpărături cu criteriul ”vreau un tricou de 30 de lei” sau ”mă duc la mall si cumpăr tricoul cu prețul cel mai mic”). Clientul caută alte beneficii pe această categorie de produse: fie ele estetice (croială, culoare etc.), tehnice (tipul de material, calitatea cusăturilor etc.) sau abstracte (valorile promovate de brand) și abia apoi introduce criteriul de preț, punându-l în balanță cu beneficiile percepute.

Pretul nu determina neaparat valoarea unui produs. In schimb, valoarea perceputa poate fi influentata de pret. Altfel spus, un preț prea mic, îl poate face pe client să îți perceapă produsul ca fiind de slabă calitate. Totuși, nu e suficient să pui un preț mare ca produsul tău să fie bun.

Ce trebuie să reții de aici este că, înainte de toate, vorba unui mare cantautor contemporan nouă, trebuie să ai valoare.

Concentrează-te pe a oferi un produs cât mai bun, evaluează-l cât poți tu de obiectiv și apoi stabilește-i prețul. Realizează un prototip și întreabă diferiți oameni despre cât ar fi dispuși să plătească pentru el? Gândește-te care dintre cei pe care i-ai întrebat coincid cu publicul la care ți-ai propus să ajungi.

Iată câteva metode prin care îți poți îmbunătăți produsul:

  • ai grijă la detalii – o etichetă interioră personalizată, un ambalaj creativ, materii prime premium și #printbun.
  • oferă mai mult decât promiți – fie că e vorba de un sticker sau un cupon de discount pentru următoarea comandă, o surpriză în colet îl va face pe clientul tâu să se simtă special și să revină cu o comandă.
  • customer service de calitate – răspunde la mesaje prompt, ține-te de cuvânt și menține legătura cu clienții tăi chiar și după ce comanda le-a fost livrată.
  • investește în imaginea brandului tău – nu te grăbi să spulberi imediat banii rămași după vânzare, gândește-te la metode prin care îți pot genera și mai mulți bani.

2. Stabilirea prețului pe baza costurilor

Acum că ai stabilit care sunt aspectele care dau valoare produsului tău, trebuie să afli și cât te costă pentru a le realiza. Având în vedere ca ai ajuns la Printoteca, putem agrea că îți dorești un produs bun și un #printbun (și îți putem spune ce costuri implică asta într-o clipită). Totuși, trebuie să ții cont și de alte costuri precum: ambalajul în care vei livra, locul real sau virtual în care vei vinde, costuri de promovare etc. Poate părea copleșitor și tentant să tai din toate aceste costuri care îți vin în minte. Însă nu uita că fiecare mică investiție va contribui la valoarea perceputa a produsului tău și îl va face pe client să fie dispus să plătească un preț mai mare.

Principala cheltuială pe care trebuie să o faci e pentru calitatea produsului. Oricât de cool ar fi brandul, oricât de strălucitor ar fi ambalajul…dacă produsul tâu se deteriorează după câteva purtări clientul se va simți păcălit și va avea grijă să își împărtășească experiența.

Odată stabilite costurile de realizare a produsului tău și ținând cont de valoarea lui percepută, e momentul în care decizi care este suma pe care o poți adăuga peste aceste costuri, sumă care va reprezenta profitul tău. Aici sunt două scenarii: mizezi pe volum și îți fixezi o marjă mai mică SAU mergi pe o vânzare ”selectivă” și îți fixezi o marjă generoasă. Depinde de strategia ta, de publicul vizat și de cum reușești să livrezi valoarea propusă. Totuși, sfatul nostru este să nu te lăcomești și să faci în așa fel încât prețul tău să nu fie complet prohibitiv. Vânzările reduse îți vor turti entuziasmul și crede-ne, nu e nimic mai plăcut decât să mergi pe stradă și să întâlnești pe cineva purtând un tricou făcut de tine.

3. Cunoaște-ți piața

E foarte important ca înainte de a alege prețul corect pentru produsul tâu să analizezi piața pe care intenționezi să vinzi. În primul rând, prin faptul că vei furniza un produs cu un design în care ai investit timp și muncă și care e o expresie a talentului tău, te poziționezi ca produs de fashion și nu ca ”promoțional personalizat”- am povestit mai mult despre asta într-o serie de articole de pe blogul nostruAșadar, vezi care e prețul la care se vând produse similare. Ce oferă concurența ta pentru prețul cerut? Ce canale de vânzare au ales alții și cum se promovează? Recomandarea noastră este să arunci o privire și pe activitatea brandurilor din străinătate fiindcă așa îți poți crea o imagine cu adevărat completă.

După ce ți-ai construit o imagine generală despre piață, înceacă să descoperi unde te situezi tu ca preț raportat la competiție, fără a omite cele două aspecte pomenite mai sus – valoare și costuri.

Nu în ultimul rând, în stabilirea prețului trebuie să ai în vedere costurile neprevăzute și taxele (în funcție de forma juridică sub care alegi să vinzi).

Dacă ai fost meticulos în analiza costurilor de producție, costurile neprevăzute nu ar trebui să depășească 5-10% din prețul produsului tău. Dacă ai fost foaaarte meticulos, acest procent va fi un mic bonus care se va alătura profitului tău.

În ceea ce privește taxele, pe măsură ce afacerea ta crește, vei plăti tot mai multe (dar nu te demoraliza, asta înseamnă că și profitul va fi din ce în ce mai sexy). Sfatul nostru e să îți faci drum pe la un contabil care îți va spune exact la ce să te aștepți, iar informațiile primite te vor ajuta să îți construiești o strategie de preț pe termen lung.

În final, îți propunem o mică simulare de preț:

  • Un tricou basic din bumbac organic 100% de la brandul Stanley/Stella, model Stanley Acts sau Stella Likes alb costă 50 de lei, cu un #printbun inclus pe una dintre fețe.
  • Adaugă 9 lei, printul etichetei
  • Rezultă un cost de producție de 59 de lei
  • 150 de lei, buget de promovare pe săptămână în Facebook. Previzionezi o vânzare de 25 tricouri așa că împarți bugetul. Se adaugă 6 lei la costul tricoului.
  • Costuri finale – 65 de lei. Ce este peste acest preț reprezintă profitul tău. Un adaos de 20 de lei pentru fiecare tricou va însemna un cost final  vânzare de 85 de lei
  • Profit: 500 de lei/săptămână.

Bineînțeles, aceasta este o simulare și trebuie tratată ca atare, însă este foarte important să îți impui câteva obiective de care să te ții. Dacă articolul de mai sus te-a pus puțin pe gânduri sau ți-a dat câteva idei, ai putea să citești și ce înseamnă sistemul de Print-on-Demand!